Wellington Tower

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In November 2013 we responded to both the city of Montreal’s call for proposals, and what we perceived to be the lack of public consultation about the Wellington tower’s future. In 2017 the Wellington tower, abandoned for nearly two decades, will be repurposed by the city as a venue for community and cultural activities. One of Montreal’s iconic postindustrial buildings, the Wellington tower is presently a ruin. The tower stands literally at the crossroads between four vastly different neighbourhoods: Vieux-Montréal, Ville Marie, Petite-Bourgogne, and Pointe St-Charles.
Our project with the Wellington tower was a collaborative, creative undertaking on behalf of the past, present, and future communities for whom the Wellington tower matters.  Our aim was to document «points de vue» about the building’s industrial past and its postindustrial life as a cultural centre. In June 2014, we partnered with the Darling Foundry, a contemporary visual arts centre, to host a series of “urban labs” as part of their “Place Publique” summer programming. As a form of public consultation, the goals of our community engaged urban laboratories were to identify which cultural landscapes need to be foregrounded in order for the tower’s repurposing to be meaningful to the broader community of Montreal. Our urban labs had an objective, practical aim: to help envision how the Wellington tower could best express its future cultural purpose. We envisioned our in-situ urban labs as points of transfer, dialogue and community-engaged art making with the public that would help to inform a meaningful repurposing of the Wellington tower into a cultural centre that suits the needs of diverse users and guests.
The four Points de vue workshops culminated in a public exhibition at the Darling Foundry. The creation of a digital archive of our work is process. The Centre for Oral History and Digital Storytelling, Concordia University, will host the permanent archive where our findings will be made available for researchers and members of the public.
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Points de vue: Laboratoires communautaires urbains à la Fonderie Darling de juin à septembre 2014
Points de vue est une plate-forme d’art communautaire formée par trois collectifs artistiques ayant un engagement social. pouf! art + architecture, Collectif 636 et Urban Occupations Urbaines (UOU) sont en partenariat avec la Fonderie Darling, un centre d’art visuel contemporain, afin d’organiser une série de laboratoires urbains dans le cadre de leur programmation estivale intitulée « Place Publique » et qui se déroulera entre juin et septembre 2014. pouf! art + architecture, Collectif 636 et UOU organiseront et faciliteront quatre laboratoires urbains invitant une variété de publics et de collectivités diverses desalentours pour discuter de l’avenir de la tour Wellington. Étant l’un des bâtiments emblématiques du Montréal postindustriel, la tour Wellington est actuellement en ruine. La tour se dresse précisément au carrefour de quatre quartiers très différents : le Vieux-Montréal, Ville-Marie, Petite-Bourgogne et Pointe-Saint-Charles. Les quatre districts ont assisté à l’embourgeoisement rapide et à la transformation de leur environnement, principalement par l’augmentation de l’espace résidentiel. Les nouveaux résidents vivent côte à côte avec les résidents de longue date et ces groupes ont souvent des points de vue divergents sur le passé industriel de la région.
En 2017 la tour Wellington, abandonnée depuis plus d’une décennie, sera réaffectée comme un lieu pour les activités communautaires et culturelles. Étant présentés sous la forme de consultation publique, les objectifs de nos laboratoires urbains sont d’identifier les paysages culturels qui doivent être mis de l’avant afin que la réorientation de la Tour Wellington soit significative pour la grande communauté montréalaise.
Points de vue est un collectif créatif ayant à coeur le passé, le présent et l’avenir des communautés pour qui la tour Wellington importe. Notre objectif sera de documenter les différents « points de vue » sur le passé industriel du bâtiment et sa vie postindustrielle comme un centre culturel.

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